zaterdag 10 november 2007

De Professor

Ergens eind jaren ’40 moeten ze echt samen gespeeld hebben: Professor Longhair & the Shufflin’ Hungarians. Er zijn opnames van en foto’s, dus, hoe onwaarschijnlijk ook, het is waar. De Professor was een nogal pragmatisch type, die onder slechte platencontracten uitkwam door steeds nieuwe, uitzinnige namen te verzinnen voor zijn band. Vandaar, misschien. Over de Shufflin’ Hungarians valt nog te melden dat er géén Hongaren bij waren, wel een Hindoe. Professor Longhair & the Shufflin’ Hungarians hebben één klassiek liedje gemaakt: Tipitina. In New Orleans is een nachtclub die naar het liedje is genoemd. In een vaag verleden ben ik er wel eens geweest. Maar toen kende ik het liedje nog niet. Ik ben er dronken geworden en heb er mijn travellercheques moeten inleveren vanwege gebrek aan cash. Tipitina. Ik krijg het nooit meer uit m'n hoofd.

http://nl.youtube.com/watch?v=--Sj_soVKo0

Geen opmerkingen: