maandag 5 mei 2008

L'heure bleu: Van hier-naar-daar

Ik denk: als ik hier nou eens een paar weken blijf rondhangen. Dan heb ik materiaal genoeg voor een vuistdik boek – helemaal voor mezelf. Met daarin bijvoorbeeld Wouter de Wijsgeer (‘Ik ben Wouter en ik ben Wijsgeer’- spreek dat eens uit met Gentse tongval en het is een soort gedicht). Wouter is op Nietzsche en Wouter is hier de wijsgeer – geen tegenspraak – en die weet via een wonderlijke redenering van die Nietzsche een voorvechter van vrouwenrechten te maken. En Lex, natuurlijk, coach van waanwensen of maanmensen of zoiets. En Katleintje. Die heeft een groot verdriet. Zo groot, dat het een zwart gat in haar hersens trekt waarin alles verdwijnt. Ze staat ‘s morgens op met een schoon geheugen, zoals wij gewoonlijk opstaan met een schoon gemoed. Of die zwarte jongen die ooit een vlammend stuk voor De Standaard schreef en nu wacht op een vervolgopdracht die morgen komt. En vaandelvluchtelingen en anti-globalisten - die overal hetzelfde zijn - en reisleiders die eeuwig wachten op hun ticket en die kerel daar die precies Arno Hintjens is. De verhaallijn, denk ik, zou kunnen zijn een poging om samen met een paar van die figuren van hier-naar-daar te raken. Overbodig te zeggen dat die poging vruchteloos zou zijn. Precies op tijd besef ik dat ik mij bevind in een zaal vol gestolde pogingen tot literatuur en films en toneelstukken en van platencontracten waarvan de inkt maar niet drogen wil en van firma’s die gesticht zullen worden als en als en als. En dat ik zelf al met mijn voeten een beetje vastgeplakt zit aan de grond en dat dit tafeltje al een beetje mijn tafeltje is. Zo snel gaat dat.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat zijn vaandelvluchtelingen??

EFCE zei

Daar stond eigenlijk een veel te lange zin met bijzinnen over moslims die daar in het donker Duvel drinken. En toen dacht ik: in één woord: vaandelvluchtelingen, dat vat het wel aardig samen. Daar komt nog bij dat het woord Vaandelvlucht al even in mijn hoofd zat, gewoon, omdat ik het een mooi, intrigerend woord vind. Kwam dat even goed uit:-)

Anoniem zei

Vaandelvlucht, veel spannender dan desertie. Ik moest het wel opzoeken. Maar je hebt een nieuw woord geschapen: vaandelvluchtelingen - Google kent het niet.

Anoniem zei

Mijn eerste gedachte was: mensen, die niet achter vaandels aanlopen. Die met name vaandels met de Vlaamse Leeuw of van het Vlaams Belang ontvluchten...
Had ook gekund, in zo'n kroeg.
En toevallig kunnen zulke vaandelvluchtelingen ook nog eens dissident deserterende moslims zijn.

Vond ik wel goed gevonden van mezelf!

EFCE zei

Mee eens, héél goed gevonden! Vaandelvluchteling...het is goddomme een Geuzennaam, als je t zo bekijkt! Ik verklaar mezelf vanaf heden tot Vaandelvluchteling! (Of zal ik eens voorzichtig beginnen met me solidair te verklaren met de Vaandelvluchtelingen van deze wereld?)

Anoniem zei

Tof! Ik ben ook solidair met de Vaandelvluchtelingen! Dat zijn er al 2! Nu eerst die naam wettig deponeren en dan een logo bedenken voor ons vaandeltje!